twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Friday, July 19, 2013

Memohon Overdraft / OD ASB untuk Syarikat Persendirian berserta Lesen Perniagaan

Salam Semua..

Nak cerita sikit berkenaan OD ASB. Sebenarnya saya ni adalah antara orang yang dah tertinggal bas. Sebelum ini, ramai yang telah menggunakan platform OD ASB untuk rolling duit bisnes. Sebenarnya ia adalah satu kelebihan untuk bumiputra.

Selepas 2011, PNB tidak lagi membenarkan orang perseorangan untuk memohon OD ASB. Kononnya, ramai yang salah guna. Hanya syarikat yang berdaftar dengan SSM dan mempunyai Lesen Perniagaan dari Majlis Daerah sahaja dibenarkan memohon.

Sekarang ini yang offer untuk OD ASB hanyalah RHB Bank dan Maybank. CIMB tidak lagi memberikan facility OD ASB (dah tanya).

RHB offer BLR - 1%.
Maybank offer BLR - 0%.

Secara peribadi, saya lebih prefer Maybank. Sebab banyak facility guna Maybank. Yang paling best online banking dia sangat efisen (CIMB pun best jugak online banking dia). Tapi bile buat kira-kira (transfer duit online dari bank A ke bank B kene cas RM4 per transaction), tak berbaloi nak pakai Maybank.

Selepas ditanya kepada pegawai RHB dan Maybank, jawapan dari pegawai bank adalah sangat hambar. Dia org cakap susah nak mohon.

STEP 1
Mula-mula kene ada company sendiri register dengan SSM. Yang ni simple. Pergi SSM office dekat The Mall (dah tukar ke Sunway Putra Mall). Dalam 2 jam dah blh siap register company Sole Prop / Enterprise.



STEP 2

Step yang kedua ni susah sikit. Kene ada "Lesen Perniagaan" (maksudnya kene ada premis perniagaan baru boleh daftar). Saya pun cuba la mohon ke MPAJ (Majlis Perbandaran Ampang Jaya). Tak susah nak mohon. Tapi kene ada premis (saya plan nak ejas mana-mana premis dekat Ampang untuk tumpang alamat). Lepas tu kalau premis tu bukan dalam shoping mall, premis tu kene mohon pula dengan pihak Bomba untuk dapat kelulusan bangunan. Banyak pula kerenahnya. Hampir putus asa. Saya hubungi rakan saya Wan Infolelong untuk dapatkan info (kene dengan nama FB dia). Dia cakap boleh mohon, tapi kene usaha lebih sikit dan jangan putus asa. Makin naik semangat. Ini pentingnya berkawan dengan orang yang positif (TQ Wan bagi semangat).

Seterusnya saya cuba pula dekat MBSA (Majlis Bandaran Shah Alam). Kebetulan ada saudara yang ada premis dekat sana, boleh tumpang alamat premis dia. Rupanya lain daerah lain kehendaknya. Dekat sini lebih mudah. Tak perlu dapat kelulusan Bomba (bomba ni kita panggil bila ada kebakaran atau jumpa ular sawa biasanya). Cuma perlu ada gambar premis (depan premis, belakang premis, dalam premis). Lepas tu CF bangunan (kalau companya yang dah ada premis, maklumat ni semua dah ready, kita potostet je).

Tips 1: Cari premis yang keluasannya bawah 100m2 atau 1000ft2 (cas lebih rendah).
Tips 2: Jangan ada sebarang partition di dalam premis. Kalau ada partition, kene isi borang lain, kene bayar lebih lagi untuk dapat kelulusan). Kalau premis tu memang dah ada partition, janganlah masukkan gambar partition tu masa submit!
Tips 3: Register sebagai "Pejabat Urusan".
Tips 4: Tidak perlu pasang Signboard Kedai. Bagitau dia signboard akan pasang lepas ini (sebab kene isi borang lain pula). Kene dapat kelulusan Dewan Bahasa lagi.

Setelah isi borang, saya submit pada MBSA 1 copy dengan gambar yang saya print hitam putih. Rupanya MBSA perlukan 4 salinan dengan gambar premis yang berwarna. Dah jadi dua kali kerja. Takde hal la. Janji lepas. Proses untuk dapat lesen adalah kurang dari 1 jam! Efisen juga, tahniah MBSA.



Bayaran:
1) Proses Permohonan RM50
2) Bayaran Lesen RM200
3) Patil / Board RM7 (yang orang gantung Lesen Perniagaan tu)
TOTAL = RM257

Selesai cerita mohon Lesen Perniagaan.






STEP 3

Seterusnya, saya pergi RHB untuk apply OD / Overdraft Facility (tidak perlu Sijil ASB lagi). Boleh apply current account untuk nama personal atau nama company. Saya buat nama personal.
Macam biasa kene submit:
1) Bank Statement personal & Slip Gaji - kalau makan gaji
2) Bank statement company - kalau ada
3) Company registration / SSM
4) Lesen Perniagaan

Proses permohonan lebih kurang 2-3 hari.


STEP 4

Bila dah berjaya, baru convert ASB kepada Sijil ASB. Proses convert sijil senang je. Mula2 kene ada duit dalam ASB (kalau xde duit nak convert apa). Minimum RM11,000.
Pergi dekat PNB Jalan Tun Razak sebelah Tabung Haji tu, bayaran RM10 sahaja.



Kemudian submit Sijil tu kepada RHB masa nak sain letter offer. Bank akan pegang sijil tu. RHB offer OD 95% dari jumlah Sijil.

STEP 5

Lepas sain letter offer, belum boleh pakai lagi duit tu. Kene tunggu bank proses, max sebulan. Saya punya dapat dalam masa 2 minggu. Bank akan bagi surat untuk collect buke cek. Bila Alhamdulillah, semua dah selesai.

Dah dapat buku cek. Dah dapat OD ASB nak buat APA???





Kalau dah sampai step ni baru kita tanya "NAK BUAT APA" memang silap besar la. PERANCANGAN itu paling penting. Kene cari sebab dulu kenapa nak buat OD ASB.

Tentukan apa TUJUAN dan MATLAMAT kita, baru boleh consider nak apply.

Kelebihan OD ASB???

Lain kali pulak la saya cerita.

8 comments:

  1. Padu yon!!...nanti boleh la berguru dengan ko...

    ReplyDelete
  2. if kite pinjam lesen + & company registration org lain blh tak kite apply od guna personal account?

    ReplyDelete
  3. Salam Tuan, nk bertanya beberapa soalan:
    1. Apa yang Tuan maksudkan dengan "Kebetulan ada saudara yang ada premis dekat sana, boleh tumpang alamat premis dia." Adakah premis itu perlu kosong (sebab belum dapat lesen untuk berniaga) atau perlu ada barangan jualan atau peralatan pejabat. Saya confuse sebab nanti nak kena tangkap gambar.
    2. Jikalau saya ada kawan yang mempunyai office satu floor (tingkat 3) size 1400sqft di bangunan kedai pejabat, adakah saya perlu mengambil gambar dari luar bangunan, belakang dan dalam pejabat? Masalahnya office itu dah lengkap dgn peralatan pejabat, computer etc.
    3. Bagaimana pula dengan rental agreement, perlu disertakan sewaktu submit ke MBSA?

    ReplyDelete
  4. RHB bagi BLR-1%. MBB bagi BLR-0%. Current BLR sekarang 6.6%. If CIMB ada offer OD ASB utk BLR-2%, still bole untung lagi. Apasal la CIMB pun dah stop OD ASB BLR-2%?

    ReplyDelete
  5. Salam tuan..kalau ASB saya buat yg 100k.boleh tukar buat OD ke..mohon penjelasan

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum....
    "Seterusnya saya cuba pula dekat MBSA (Majlis Bandaran Shah Alam). Kebetulan ada saudara yang ada premis dekat sana, boleh tumpang alamat premis dia."

    mase buat application untuk lesen perniagaan di majlis tu kena buat/ sediakan perjanjian sewa tak? kalau ada dan tak keberatan, minta jasa baik emelkan contoh perjanjian sewa kat saya --> ayunn_nash1426@yahoo.com

    saya dah cuba cari & google, tapi contoh yang ada terlalu panjang.

    TQ. ~hafyza~

    ReplyDelete
  7. Kalau nak buat OD,ASB guna kite punyer akaun tapi lesen perniagaan guna orang lain/ayah boleh ker?

    ReplyDelete
  8. Saya perlukan banyak tentang kesemua dokumen dokumen syarikat saya

    ReplyDelete